Dit zijn wij

Dit zijn wij

“Als directeur vind ik het belangrijk dat wij zorg dragen voor elkaar.”

kleuterschool Sint-Gillis Brussel

Sterk en betrouwbaar team

“De basisvereiste voor kwaliteitsvol onderwijs is een sterk en betrouwbaar team. Ik heb al jaren een vast team, leerkrachten komen van alle uithoeken van Brussel, Vlaanderen en Wallonië. Nieuwe leerkrachten hoeven we niet te overtuigen om te blijven. Gemotiveerde leerkrachten blijven met plezier elke dag naar Brussel pendelen omdat elk van hen weet hoe onmisbaar zij zijn. Ons team is over de jaren heen gegroeid naar een mooie mix van ervaren leerkrachten en een jongere garde.”

Er voor elkaar zijn

“Als directeur waak ik erover dat wij als team zorg dragen voor elkaar. De handen uit de mouwen steken voor een collega, een luisterend oor bieden. Leerkrachten waarvoor gezorgd wordt, zorgen op hun beurt voor hun leerlingen. Leerlingen leren ook zorg te dragen voor hun leerkrachten en voor hun medeleerlingen. Ook de ouders krijgen een plekje in dit continuüm, er wordt vaak op hen beroep gedaan om ervoor te zorgen dat ook zij zich betrokken voelen op school.”

Sint-Gillisschool Brussel team

Er voor elkaar zijn

basisschool Sint-Gillis Brussel

Geweldloos opvoeden

“Zo kunnen wij steeds rekenen op de fysieke steun van de ouders binnen ons FARO-project. Wij geloven heel sterk in het ‘geweldloos opvoeden’. Hierbij wordt traditionele autoriteit, gebaseerd op angst en macht, vervangen door Nieuwe Autoriteit, gebaseerd op aanwezigheid, ontwikkelen van netwerken en verzet zonder geweld.  Leerkrachten krijgen samen met ouders hulpmiddelen vanuit de methodiek Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit aangereikt. Dit vormt zowat de rode draad in ons opvoedingsproces.”